Anders dan men zou verwachten – een beetje betrouwbare datingsite kost namelijk best wat geld – heeft de economische recessie niet tot een terugval in het aantal online daters geleid.
Sinds het begin van de economische crisis in september 2008 is in Engeland het aantal mensen dat zich op datingsites inschrijft gestaag blijven groeien.
Meer Online Dates
Volgens James Gavin steeg het verkeer op Britse datingsites in de periode september ’08 tot en met februari ’09 met 13%. Of dit ook tot daadwerkelijk meer betaalde abonnementen heeft geleid is onduidelijk. De verhouding man/vrouw bleef gewoon gelijk, namelijk ongeveer 50-50.
Volgens Gavin neemt het aloude verlangen naar liefde de overhand op het consumenten-kapitalisme. Men grijpt terug op de primaire levensbehoeften waarvan liefde een van de belangrijkste is. Ook opvallend: tijdens de economische crisis nam de condoomverkoop in Groot-Brittannië flink toe; dit zou kunnen duiden op meer korte wisselende contacten.
Lagere kosten
Hoe de Nederlandse datingmarkt reageert op de economische malaise is vooralsnog onbekend, wel verlaagden enkele datingsites, zoals bijvoorbeeld Parship, hun abonnementsprijzen. Vooral onder Nederlandse 50 plussers neemt het aantal internetdaters flink toe. Nu heeft deze groep al een aardige financiële reserve opgebouwd en zijn misschien minder gevoelig voor een recessie. Ook gratis datingsites raken meer en meer in trek, al is het aantal serieuze singles hier vaak wat lager. Zo kun je trouwens geld besparen op online daten.
Heeft het economisch slechte weer invloed op jouw gedrag op datingsites, en let je meer op goedkope abonnementen? Ben je bereid minder of juist meer te betalen voor datingservices? Misschien biedt een vaste relatie meer zekerheid in financieel zware tijden, en zijn mensen daarom geneigd te investeren in het zoeken van een partner, om bijvoorbeeld hun maandlasten te kunnen delen.